Måndagsfunderingar

Idag fylldes fågelfröautomaterna och hängdes upp i ett anskrämligt provisorium av en gammal skurkäpp. Inte snyggt men får duga så länge till dess att jag lyckas få hem en passande ungtall. Skruvade även fast en krok perfekt för snöräven och parkerade snöslungan redo för jobb när det blir dags. Hoppas det dröjer åtminstone tills jag åter har full fart på apostlahästarna. 
 
Förmiddagen tillbringades med hantverkeri och kaffebesök och eftermiddagen ute i solskenet med katterna som sökte sig till de snöfria fläckarna där de satte sig på rumpan och njöt av solskenet. Lilla Ida vill helst sitta i min famn med tassarna nedborrade i mina yllevantar. Kanske hon skulle behöva små yllestrumpor på sina tassar.
 
Kvällen har gått i administrationens tecken. Elräkningarna är min ekonomis absolut största påfrestning. Idag var jag tvungen att slå på elementen på nedervåningen. Har haft iskalla fötter och nästipp mest hela dagen. Kanske skulle jag som förr i tiden ha rejält ylleunderställ under kläderna, inneskor och mössa på även inomhus. En vedeldad kamin vore framförallt ekonomiskt fördelaktigt, skönt och mysigt och egentligen kunde jag verkligen ha det med tanke på att jag faktiskt har några energistinna björkar i min ägo. Nu blev det inte så och då blir det på ett annat sätt istället.
Hur påfrestande den ekonomiska biten än är så är jag stolt över att jag faktiskt klarat av att ha kvar huset efter skilsmässan för 22 år sedan. Det har varit många försakelser genom åren fast i stunden kan jag inte komma på en enda som idag skulle betyda något ... det absolut viktigaste är att mina barn och barnbarn har det bra.