Morsdag

 
Jag hör inte till dem som någonsin gjort något större ståhej av denna alla mammors egen dag. Däremot medan mamma, mormor och faster levde, de viktigaste kvinnorna i mitt liv, gratulerades de allihop åtminstone med ett grattis. I gårkväll bjöds jag på morsdagsmiddag hemma hos sonens familj. Tjälknöl gjort på älgkött som smakade utsökt gott. Idag var det god middag och tårta med dotterns familj.
 
Trettio år tillbaka i tiden var jag i USA när morsdag närmade sig och stod länge och väl och valde vid en jättelång disk fylld med morsdagskort i alla tänkbara utföranden. Till sist hittade jag ett som var som gjort för min kära mamma och skickade iväg det. När jag kommit hem och hälsade på hos mina föräldrar stod det två exakt likadana morsdagskort på bänken. Det ena var så klart från mig och det andra hade syrran köpt i Kalix. Ofattbart att vi tänke så lika.
 
I morgonbitti väntar äventyr. Längtar.