Jag måste göra så gott jag kan

 
 
Jag måste inte vinna,
men jag är tvungen att vara ärlig.
Jag måste inte lyckas,
men jag är tvungen
att leva upp till
den insikt jag har
                                                                                             /Abraham Lincoln
 
Orken lyser med sin frånvaro. Hjärnan har planer men ben och armar hänger tunga och trötta. Om det är något jag hatar i detta livet så är det denna sjukliga känsla blandad med hopplöshet och oföretagsamhet. 
Nu är jag inte den person som ger upp i första taget utan kan med milt våld tvinga mig att liksom komma igång att göra saker, men det har gått tungt som attan.
Idag har dock de lysande klarröda pelargoniorna fått flytta ut i växthuset och den taggiga daggrosbusken har blivit gallrad trots att den gjorde våldsamt motstånd. Den ryckte mössan av mig flera gånger och stack in de långa taggarna i både byxben och jacka.