Söndagsmiddag

 
 
Mina katter gör det bra som har gjort det till sin uppgift att väcka mig när det ljusnat. I morse strök jag två naturfärgade gardinkappor och hängde upp dem redan före niosnåret. Sedan kom nästa äldsta barnbarnet och hälsade på en stund innan han hoppade på bussen mot Umeå. Nu har jag förberett middagsmat för dotterns familj så pass att det bara är att slå på ugnen til laxrätten och plattan till potatiskastrullen. Har gjort en laxrätt där man toppar laxen med ett strössel bestående av smör, mjöl, parmesan, persilja och gräslök. Har gjort det flera gånger och det är supergott. Till detta kokt potatis och en grönsaksmix bestående av spetskål, morötter och små broccolibuketter duschad med en vanlig vinegrette.
Till dessert blir det nybakad rabarberpaj med vaniljsås. Innan middagsdags kom sonens familj för eftermiddagsfika. Oturligt nog har jag tomt i bullförrådet så de fick ha med sig fikat. Det är alltså dags för storbak.
Idag har jag haft lyckan att träffa mina båda barn och sex av sju barnbarn, alla åt med god aptit så jag är nöjd och lycklig.