Jordbrukardag

Dagen började med surväder fast ändå hyfsat varmt, men vid elvasnåret tittade solen fram och då var jag fort i stövlarna med spaden i hand. Två buskar med enorma rötter fick jag upp. Svetten rann och sockret dalade medan jag hackade och bände så rötter och jord sprättade åt alla håll. Det finns knappt ord för hur glad jag är för mitt släp så att jag får bort allt skräp av egen maskin även om backningen i mitt fall verkar vara ett kroniskt problem.
Den här årstiden handlar det mesta om att göra höst både ute och inne och numera när jag är ledig och kan göra det när lust och ork sammanfaller är det en fröjd och jag stortrivs med pensionärslivet.
 
Kvällen har gått i barnbarnens tecken, sex av totalt sju kära barnbarn har jag träffat. En av dem har hållit igång katterna så nu ligger de välmatade och utslagna på sina sovplatser. Själv ska jag förse mig med något gott och varva ner framför teven innan det är dags att krypa under täcket.