Morgonstund har guld i mund

 
Vaknade tidigare än någonsin medan allt är helt lugnt och tyst. Morgonkaffet smakade extra fylligt och katterna ligger stilla och spinner gott. Sådana här morgnar känner jag mig tillfreds med livet. Natten var något kylig trots yllefilt och raggsockor under täcket. Måste investera i tjocka vintertäcken istället för att höja inomhustemperaturen. Elkostnaden för vintern som är i antågande är ett orosmoln på min himmel. 
 
I gårkväll var mina kära väninnor här, vi åt mat, drack ädla drycker, pratade och skrattade gott. Som vanligt när jag bjuder på mat tillagar jag mat efter helt oprövade recept. Egentligen dåraktigt. Av gårkvällens mat gillade jag tomatsalladen allra bäst.
 
Tomatsallad med pinjenötter och basilika
6 tomater, delade i klyftor
½ rödlök, tunt skivad
½ dl pinjenötter, rostade
½ kruka basilika, knipsa av hela blad
 
Dressing:
1 msk äppelcidervinäger
1 tsk senap
3 msk rapsolja
salt och pepar
 
Desserten bestod av en chokladig paj med äpplen. Det var en skön för att inte säga lyxig känsla att gå ut och plocka egna äpplen direkt från trädet. Plockade också in ögongodis i form av färgglada blombuketter. Luktärtorna är som finast nu och doftar underbart gott och rosenskärorna blommar som aldrig förr. Önskar att frosten dröjer.