Höstguld

 
 
Efter några delvis regniga dagar fick vi en underbart strålande höstdag med lövskog som speglade sina underbara guldiga färger i älvens blanka vatten. Det blev två ärenden idag till hemgården. Första gången överraskades dottern och jag av en liten söt kissekatt som på något sätt tagit sig in i ladugården. Hur vet jag inte, kanske finns det ett litet hål någonstans. Kissen var vit med några små ljust orangefärgade fläckar och på sin höjd ett halvår gammal av storleken att döma. Den trivdes i min famn och det skulle inte en vildkatt ha gjort så jag hoppas att den har sitt hem någonstans i närheten. Hemma igen började jag fundera på om det trots allt kan ha varit en vuxen katt och att den kanske hade gömt sina ungar någonstans i uthusen så jag åkte en sväng till på sju mil för att kolla upp det. Och nej, det fanns varken kattmamma eller ungar. Skönt, då kan jag sova gott. Det var en fröjd att sakta glida genom höstfärgerna längs älven. Andlöst vackert och samtidigt vemodigt med tanke på den tid som kommer.