Till minne

 
Idag har jag varit med syrran, dottern och ett barnbarn och tänt ljus till våra käras minne. För alla de som har sina vilorum för långt bort brinner ett ljus här hemma i stora lyktan.
Dagen har varit helgrå och regnet har öst ner med risk för ishalka på kall väg. På hemvägen passerade en renhjord över vägen. De vackra djuren stannade och tittade på oss och jag försökte lura barnbarnet att de var på väg till tomten, men hon påstod bestämt att hon inte tror på tomten. Häromkvällen var samma barnbarn rent av olycklig när hon insåg att det var lite dåligt med gudstro hos hennes mormor.
- Jaha, vem tror du då har skapat jorden och alla människor? sa hon i anklagande ton och spände blicken mot mig. Jag hittade inget bra svar utan slingrade mig och tillstod att jag kanske ibland har en pytteliten tro. Hon nöjde sig med svaret och återgick till dataspelet.