Solskensdag

Har haft en riktigt härlig dag med idel solsken, barn och barnbarn. För att inte glömma katterna, hunden, hönor och kycklingar och nu i kväll har vi avslutat med grillmiddag som blev osedvanligt lyckad.

I natt sov ett av mina barnbarn hos mig. Vi hade mysfredag och åt godis och popcorn medan vi såg Let´s dance. Vi tog också några danssteg, fast jag var lite för ringrostig i höften för några yvigare svängar. I morse bakade barnbarnet muffins iklädd mitt gamla egenhändigt sydda skolköksförkläde. För 50 år sedan var det obligatoriskt för flickor att sy skolköksmunderingen inför årskurs sju. Vi fick även sy en långärmad skolköksklänning. Min var av ljust lila systertyg, högsta mode det året.
I morse kom även näst äldsta barnbarnet hit och då åkte vi iväg till dottern som precis hade ringt och berättat att den första kycklingen kommit ut från sitt ägg. Det ägget har hönan själv ruvat, men inomhus i en egentillverkad äggkläckningsapparat var en till kyckling på väg ut. Det ägget fick flytta ut till mamma höna ute i hönsgården. Hon makade genast in ägget under sig, kycklingen inne i ägget pep som besatt och hon svarade med lugnt kackel. Nu i kväll har även den kycklingen tagit sig ut ur sitt skal. Livet är förunderligt stort även när det gäller höns.
Tuppen är en snäll kille som har full koll på sitt harem och han låter sig också kramas av barnbarnen.