I sytagen

Efter en trevlig gårkväll med bjudmiddag och inspirationsföreläsning av en kvinnlig författare har jag sovit gott och drömlöst.

Min pensionärsagenda är ytterst flexibel och det hoppas jag att den ska fortsätta att vara. Vill verkligen göra roliga saker så långt ekonomin tillåter istället för att fastna i ett orubbligt nät av vardagsrutiner. När jag slutade jobba lovade jag mig själv att inte städa bort mitt pensionärsliv även om jag hör till dem som gillar att städa.
I går åkte jag en sväng till Haparanda och Torneå med dottern. För min del var det bara en följa-med resa, men jag inhandlade ett supersnyggt klänningstyg med 60-talskänsla och ett burdamönster i samma stil. Tyget ger sköna vibbar, säkert av någon trevlig anledning. Förr i tiden sydde jag av hjärtans lust, men det är nästan 30 år sedan. Nu har jag en hyfsat bra symaskin, en vass sax och borde kunna damma av de sytekniska kunskaperna relativt lätt om jag bara ger mig den på det. Om inte annat är dottern en duktig sömmerska. I mina drömmar har alltid funnits en justerbar provdocka men de kostar runt tvåtusen och det är oöverkomligt för närvarande. Det är mycket annat som måste gå före.
Just nu faller vårens första regndroppar och det känns underbart.