Flexibel agenda

Vaknade av en solstrimma som kittlade mina ögonlock. Klockan var runt åtta och termometern på solsidan visade drygt tio plus. Dagens plan var att plantera om mina små blomplantor i större krukor så att de är buskiga och kraftiga om tio veckor då det är dags för utplantering. Som vanligt har jag ingen planering för mina rabatter utan har köpt frön som i stunden lockade. I mina drömmar är det ordning och reda, men verkligheten blir som den blir och det brukar bli hyfsat bra ändå.
Den färgkombination som alltid har stört mitt öga är pionens skira rosa fluff och liljornas knalloranga strama stelhet. Tyvärr har jag råkat plantera dem intill varandra och dessutom blommar de samtidigt. När tjälen gått ur jorden ska jag försöka gräva upp och samla alla liljeväxtknölar i en egen rabatt, kanske i sällskap av något vackert prydnadsgräs som mjukar upp och gömmer stjälkarna när blomningen är över.
Innan trädgårdsmästeriet trädde i tjänst var det först kattutevistelse och en resa med fullproppad bil till återvinningen.
När det började närma sig lunchtid kom dottern på visit och föreslog att vi skulle åka och äta lunch nere på "stan". Därefter hann vi med en shoppingrunda innan det var dags att hämta barnbarn på friskolan. Ja, och sedan blev det lite småbestyr och blomomplanteringen den får bero till en annan dag.