Nationaldagen

Flamma stolt mot dunkla skyar lik en glimt av sommarens sol ... Nja, det är i så fall en sol med väldigt många fläckar. I dag har den dessutom hängt som en blöt trasa fastkletad mot stången. Våran nationaldag har gått mig nästan spårlöst förbi förutom att jag inhandlade sverigebakelser på Coop och åkte till sonens familj för en fikastund. Bakelserna var vackra med en liten flagga på den chokladströsslade toppen, men tyvärr väldigt osmakliga när man nådde innandömet. Egentligen en bra bild på hur det är ställt med vårt land som en gång låg i topp när det gäller välfärdens olika aspekter.
Idag tänkte jag att visst är jag stolt, faktiskt jättestolt över vårt fina land när det gäller främst natur och uttrycksfrihet. Men när det gäller skola, sjukvård och äldreomsorg skäms jag inför alla som drabbas av nedskärningarnas konsekvenser. Jag skäms för att vi har så många välbeställda människor som väljer egoism istället för solidaritet. Jag skäms också över att det finns så många rasister i vårt land.
Den dag alla barn får den hjälp de behöver för att uppnå skolans mål, när sjukvården fungerar för alla och när alla äldre behandlas med respekt och omtanke - den dagen ska jag också stå stolt den här dagen.