En dag i hästens tecken

Började dagen med att tillsammans med barnbarnen åka och titta på cirkusens vackra hästar, kameler, zebror och åsnor som betade bland maskrosorna utanför cirkustältet. Därefter åkte vi iväg på dagens utflykt som gick till Eva i Siknäs som har två hästar hemma på sin gård. Barnbarnens småkusin som är i samma ålder som mina barnbarn var också där vilket var riktigt lyckat. Barnen har ryktat, krafsat hovar och flätat manen på en liten shettis och de har fått rida på en ståtlig nordsvensk som Eva ledde runt och vi åkte alla ut på en rejäl hästdragen vagnstur i den idylliska och hästtäta byn där en gång mina föredetta svärföräldrar bodde. Vi bjöds på nyfångad och smörstekt strömming. Mums så gott! Jag åkte hemåt med hettande kinder efter en hel dag ute i blåst och solsken och med två väldigt trötta men nöjda barn.
Eva hade full koll på hästarna så till och med jag som annars alltid varit hästrädd vågade mig fram till den stiliga nordsvenska hästen. För första gången i mitt liv känns ett litet sug efter att åtminstone en gång i livet sitta upp på en hästrygg.
Vagnsturen var en meditativ upplevelse. Lugnet, dofterna, hovarnas klapper och fåglelkvitter och vagnens lätta vaggande gjorde att barnen  nästan somnade. Inom mig poppade kära och samtidigt vemodiga barndomsminnen upp från den tiden då det var vanligt med häst och vagn ute på landsvägen utanför mitt barndomshem.