Vädret

 
"Vilken dålig sommar vi har haft", är en vanlig fras i dessa dagar och de som redan har haft sin semester är så klart jättebesvikna. Ingen badsommar precis för barnfamiljerna och det är så klart också en besvikelse. Själv är jag ingen ligga och pressa soldyrkare utan föredrar svalare väder framför hetta. Det är nog åtminstone tjugo år sedan jag sist låg och pressade för att bli brun. Det var på Kreta, och dessutom under en period då det var värmebölja med 44 plus i skuggan. Sanden var brännhet så vi lade ut en handuksstig över sanden för att kunna gå till vattnet. Så klart blev två av oss sjuka, däribland jag som drabbades av njurbäckeninflammtion. Hemsk pina. Säkert var badvattnet en riktig bakteriehärd i hettan. Aldrig mer sydeuropa under högsommaren. Lagom varmt och skön skugga är min melodi.
För att återgå till sommarvädret har aktuell vetenskap gett oss ett kvitto på att väderleksrapporterna är kvalificerat svammel och bara stämmer i ynka 20 procent. Det borde alla väderleksrapportsfanatiker som sitter som klistrade framför teven ha insett för många många år sedan, oftast samma personer som kan skratta sig harmynt åt oss som läser horoskop, men egentligen är det nog ingen skillnad.
För egen del är sommarvädret alltså ingen katastrof och som pensionär lär även sensommaren och hösten bjuda på fina dagar med klar och hög luft så jag klagar inte. Önskar bara målarväder ...