Blötväder

 
Nu är det helg och grannarna har åkt iväg till sina sommarnöjen och jag är hemma omgiven av regn och rofylld grönska. Små fågelungar som precis lärt sig flyga tittar sig nyfiket omkring, katter på jakt smyger i buskarna och hundskall hörs på avstånd. Blommarna i rabatten nickar av vattentyngden och i växthuset sväller gröna tomatkart. Barnbarnen och lilla hundvalpen Molly har åkt iväg och tvättmaskinen skvalpar runt sänglinnet. Katterna äger åter husets alla rum och snart ska dammsugaren fram och därefter blir det bastu med kroppsvård. Egentligen ganska skönt med en regnvädersdag för innejobb och vila, fast om sanningen ska fram hade jag hellere valt torrt väder lämpat för att slutföra husmålningen.
 
Det är en glädje och lycka att slippa våndas inför att semestern håller på att ta slut, faktiskt är det svårt att fatta att jag fortsätter att vara ledig livet ut - om jag så vill. Dagarna är fortfarande fyllda med meningsfulla saker och ännu snart ett år efter pension har inte en enda dag varit trist och innehållslös. Jag har massor av viktiga saker att ta itu med som tillför mer energi än de tar.