Äntligen helgfritt

Idag inleddes operation städning. Nu är nedervåningen någorlunda damm- och katthårsfritt. Vinterns första köldknäpp med -20°C passade utmärkt för att ta död på några miljoner kvalster i plädar, kuddar och mattor. Det kändes väldigt rejält att som förr i tiden damma av mattorna i nyfallen snö. Det sägs att snön liksom river av smutsen, men det tror jag är en överdrift. Nå, strunt detsamma för nu doftar det nyskurat i mitt hus och det känns bara så gott.
Kanske är det för att jag nu är pensionär som det har känts som att helgfirandet har pågått hur länge som helst, annat var det förr medan jag jobbade och aldrig tyckte att jag fick vara ledig nog länge. Jag är otroligt glad och tacksam att jag har fått överleva arbetslivet och förhoppningsvis också får njuta av ett långt pensionärsliv.
Nä, nu måste jag stoppa något salt i munnen. Känner mig hungrig för en gångs skull. Frysen är full så det är väl bara att lunka iväg och försöka hitta något som går snabbt att tillaga.