Vacker vinterdag

Äntligen är hemska kölden ett minne blott − hoppas jag i alla fall. Dagens temperatur -10°C, ljust klarblå himmel, en sol som värmde så pass mycket att isen bakpå min bil smälter. Snön glittrade och träden utanför mitt fönster släppte ner snö likt dimridåer från sina snötyngda grenar. En dag som denna har jag väntat på.

Pelargoniorna ska få flytta in i värmen. Omplanteringen verkar ha gjort dem gott. Ska också ställa i ordning såbäddar till fröerna som ska ner i jorden redan i februari. Som vanligt har jag köpt en salig blandning utan tanke på färger, höjder och speciella krav som de små liven behöver. Det brukar i alla fall bli bra. Huvudsaken är att de inte har alltför sen blomning med tanke på att frosten.
I flera veckor har jag sneglat på trängseln i mina bokhyllor och idag började jag rensningen. Alltså, inte behöver jag ha en hel tjock pärm med utbildningsbevis och annat tjafs som tar upp plats i hyllan nu när jag är pensionär. Nu är de kämpigt förvärvade bevisen nedpackade i en arkivlåda och utforslade till förrådet ... nix jag kunde inte slänga dem. Inte riktigt samma öde får anteckningarna från skrivarkurserna. Måste gå igenom dem först och ta tillvara sådant som jag kan använda mig av i skrivarkurserna som jag håller på med nu. Det är alltid bra med tips och idéer på skrivövningar.