Vargavintertemp

Jag hoppas att detta är slutet på årets kallaste vecka. I går kväll hade vi -33°C. I skrivande stund har kvicksilverpelaren stannat på 25. Hoppas att den stiger ytterligare en bra bit.
Det blev ingen Jokkmokksmarknad i år heller. Lär nog bli så att jag får nöja mig med  höstmarknaden då temperaturerna är uthärdliga.
Under veckan som gått har jag startat två skrivarkurser. Spännande, men i båda kurserna är det åtminstone två väldigt pratsamma deltagare. Måste försöka dämpa dom för de övriga deltagarnas skull så att vi får gjort det vi ska. Det är vad jag upplever som allra svårast med cirkelledarskapet, speciellt när de pratsammaste är över 80 år. De har en rikedom i upplevelser från svunna tider som det är viktigt att bevara för kommande generationer och för de flesta är det just därför de är med i skrivarcirkel. I onsdags hamnade vi för en stund någonstans i kosmos.
På grund av kylan håller vi oss mestadels inomhus iklädd dubbla yllestrumpor, fleccekallingar och ylletröja. Inser att jag MÅSTE få råd att installera en braskamin för att ha råd att ha hyfsat varmt i huset när temperaturerna dalar plus för att inte vara helt beroende av vattenfall. Jag vill ha kontroll på värmen i mitt hus. Det borde vara straffbart att bara ha direktverkande el på våra breddgrader.
Idag kommer barnbarn på besök. Ska laga knaperstekt älgskav och pressad potatis till middag. Men först måste jag karva skaven från en halvfrusen köttbit. Det får nog bli vantar under plasthandskarna.