Julbak med förhinder

Det är helt ofattbart att jag kan sova så så länge som jag gjorde idag. I princip hela förmiddagen och därför blev det väldigt fort eftermiddag och min planerade morgonbakning fick flyttas till kvällen eftersom jag hade lovat att åka till två av mina barnbarn en stund tills föräldrarna skulle komma hem. Barnbarnen ville att vi skulle åka och köpa julklappar till mamma och pappa och vips stod vi guldsmedsbutiken och valde bland glittret. En sjuårig pojke och en nioårig flicka har inte riktigt samma uppfattning om vad som passar mamma men till sist lyckades vi hitta en lösning som båda var nöjda med. Till pappa var det lättare. Hemma igen plockade jag fram vackra snören, krimskrams och etiketter och de limmade och grejade en lång stund till tonerna av Glennmarks gamla julskiva. Därefter blev middag i all hast med färdigköpt potatismos, pulversås och Felix delikatessköttbullar. I och för sig riktigt gott och barnen åt av hjärtans lust.
 
 
Julbaket är härmed avslutat och till och med ugnen är rengjord, vilket sannerligen var välbehövligt. 
De flesta julklapparna är också klara. Jag tror inte att jag någonsin varit så här väl förberedd som den här julen och det känns så S K Ö N T. Ingen panik väntar, bara njuta och ha roligt i väntan på tomtens ankomst. Jo, och jag ska om och om igen lyssna på Glennmarkarnas gamla julskiva där de sjunger de käraste julvisorna A Cappella. Då är det jul!