17 april

Tänker tillbaka fyrtioett år till den dag då mitt yngsta barn föddes. Ofattbart så fort tiden rullar iväg. Häromdagen frågade jag barnbarnet om hon hade tips på en bra present och det hade hon såklart - nya strumpor. Just den morgonen hade hon sett att pappa hade ett stort hål under den ena strumpan. Ett bra tips kan jag väl tycka.
I kväll blir det kalas, men före det ska min bil skrudas om till sommardäck. Nu får det banne mig vara slutsnöat.
Vännen, som snart har gjort sin årsarbetstid, kom hit igår och är nu ledig en vecka. Snart är vi lediga båda två. Härligt! Ska bli kul att göra trädgårdsjobben tillsammans istället för i ensam. I och för sig har jag aldrig lidit av ensamhet, faktiskt tvärtom. Jag trivs oförskämt bra i mitt i eget sällskap, fast det är klart det är trevligare om man är två som lyfter en tung sak än att ta ut sig så pass att man druttar på ändan av ren utmattning. Sedan är det alltid ett plus att två personer ser fler möjligheter än en person. Och det roliga blir ännu roligare när man kan dela det med någon.
Plantaget i garaget växer sakta och bladlössen verkar i stunden borta. Nästa projekt blir att köpa brädor och snickra ihop kragar odling av sallad, dill, potatis, jordgubbar och kanske experimentera med något nytt. Projekt två blir att fixa växthuset som fått sig några törnar när stormen ven som värst på senhösten.