Höstsemester

I eftermiddags kom vännen och jag hem från en femdagarsresa till Girona som ligger i den del av Spanien som heter Katalonien.
Dagarna har bjudit på runt 30 grader och kvällarna drygt 20 och inte en endaste regndroppe. Hur skönt som helst med tanke på vädret vi haft här hemma den senaste månaden.
Vi bodde ett stenkast från flygplatsen med busshållplats bekvämt utanför entrén och buss in till centrum varje halvtimme. Hela hotellet var otroligt tjusigt inrett i svart/vitt med något enstaka rött inslag. Fräscht, lugnt, tyst och trivsamt. Dessutom sköna sängar.




Vi svalkade oss emellanåt i utebassängen där lavendelrabatten intill spred väldoft.






Förutom själva hotellet var spa-anläggningen underbar. Fri tillgång för hotellets gäster från nio på morgonen till nio på kvällen. Vi försökte hinna med två långa pass per dag. Bassängen var helklädd i pärlemorskimrande ljusblå mosaik och vattnet var riktigt varmt. Vattenventilerna i bassängbotten var kantade av guldfärgade mosaikplattor som fick dem att lika solrosor. Vattenmassage i massor av variationer. Vattnet pulserade från hål i bassängsidorna  och botten för fötter, ben och skinkor. Vattenkaskader med olika tryck sprutade från olika munstycken för huvud, nacke, axlar och rygg. Sängar med bubbel och bubbelpool med nackmassage. Som jag njöt! Det bästa av allt var att vi fick ha det för oss själva.





Det har blivit en och annan crroissant naturell och med chokladfyllning. Älskar dessa figurfientliga bakverk. Innan vi åkte iväg hade jag bestämt att Sangria var det första jag skulle beställa. Sagt och gjort, men den blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Den något ovane barkillen blandade massor av Baccardi, en söt likör och till sist rött vin plus frukt. Tack och lov har jag en välfungerande spärr som slår till när det är nog av det goda, åtminstone när det gäller alkohol.




Vi har promenerat, åkt buss och tåg och upplevt massor av vackert och förunderligt.



Nix, jag är inte gravid, bara svällande croissanter under blusen. Bakom oss är den berömda fontänen Magica i Barcelona.
Om man tittar noga på bilden ovanför så ser man en gul ambulans i bakgrunden som tar hand om en chockad ung tjej som blev rånad intill oss. Om vi bara hade fattat varför hon skrek så hade vi kanske kunnat hejda killen någon bråkdels sekund ... nä, förmodligen inte ... Barcelona vimlar enligt infofoldern av ficktjuvar.

Bland mycket fantastiskt som vi såg imponerade stenläggningarna i Gironas gamla stadsdelar. Otroligt vackert!