Nytt brotak



Kan inte hitta ord för den befriande känslan av att höra hammarslag utanför ytterdörren och som kronan på verket dessutom känna doften av färskt virke. Minst lika befriande är det att se skräphögen på  marken med ruttnade svarta brädbitar. Äntligen blir brotaket som nytt och jag slipper irritera mig på eländet. Min snickare är nästan 80 år, men ser ut som en pigg och vältränad 60-åring. Han har egen firma och knogar på. Måste vara en stor lycka att vara i så god form både mentalt och fysiskt. Jag frågade hur han burit sig åt för att hålla sig så alert och han svarade att det var med hårt kroppsarbete.
När jag senare satte mig i soffan med fötterna på bordet och ett korsord i famnen kollade jag noga att snickaren inte såg mig genom något fönster.

Dagen har bjudit på riktigt flott höstväder med klarblå himmel och en skön sol som fortfarande värmer gott. Det får den väldigt gärna fortsätta med, inte minst med tanke på elräkningen. Idag har jag dock tecknat avtal om fast elpris i några år framöver. Det är omöjligt att veta om det var ett vettigt beslut. Fördelen är att jag vet på ett ungefär hur många tusen jag måste avsätta till elräkningen per månad.