En bra dag



Vaknade och trodde knappt min nyöppnade ögon när en stor och rund lysande sol strålade från en klarblå himmel. Klädde mig varmt med långkallingar och hela vinterkittet och körde iväg med mitt överfulla bilsläp till tippen. Backningen gick inte bra. Fick be en annan pensionär om hjälp. En manlig.

Därefter fortsatte jag att göra höst och när klockan närmade sig 16.30 var släpet fyllt. Hade planerat att åka och tömma även det men som kronan på verket lyfte jag med stor möda upp två blöta lastpallar på släpet som också ska på samma resa och därefter räckte orken bara till att stappla in i huset. Att jag aldrig lär mig.

Nåväl, efter en välbehövlig dusch och ett korsord i viloläge och två gäng överraskande besök så var jag fit for fight igen. Bestämde att göra colasteken som enligt väldigt säkra gastronomiska uppgifter är en tiopoängare.
Alltså, sanningen är att jag är rätt så skeptisk till dylika recept men nu är den klar och får bli morgondagens middag då vännen kocken kommer. Har skurit en smakbit och jag säger bara Mmmmmm så gott. Här kommer receptet för er som har älgkött i frysen. Receptet är från teveprogrammet Halv åtta hos mig.

Colastek
älgstek, valfri storlek

Sky, grundrecept
1,5 dl soja
7,5 dl coca cola
4 tsk salt
4 tsk grillkrydda
2 tsk svartpeppar

Sås
1,5 dl sky, silad
1 dl grädde
2-3 dl vatten
1 msk honung
4-5 msk lingonsylt
redning av mjöl och lite vatten
salt och svartpeppar efter smak

Gör så här:
1. Börja med att tina köttet

2. Blanda ihop ingredienserna till skyn

3. Se till att skyn täcker köttet. Om grytan är stor kan du dubblera receptet tills det täcker.

4. Lägg ner steken och koka på medelstark värme tills temperaturen i mitten är cirka 62 grader.5. Låt köttet vila en stund insvept i folie.

6. Sås
Sila skyn och häll ner i en egen kastrull.

7. Tillsätt grädde, vatten, honung och lingonsylt

8. Låt koka upp

9. Vispa ner redningen i såsen lite i taget tills önskad konsistens uppnås.

10. Skär i tunna skivor och srvera med sås, klyftpotatis och tomatsallad.

                                                                ----

Sanningen är att vännen kocken inte är bortskämd med middagar i detta hus. Smörgåsdieten är alltför djupt rotad, men i morgon blir som sagt ett undantag. Längtar. 
Måste bara tillägga att pensionärslivet är härligt underbart.