En dag med blandade känslor

Tyckte att molnen släppte ner några vita små korn idag. Bara att inse att den jobbiga årstiden närmar sig. Gubben vinter är definitivt på G. Trots att jag hade klätt mig ordentligt kändes det rysligt kallt när jag var ute med katterna. Till och med lillkatten frös och fick ta skydd under min schal. Inser att det är hög tid att ta fram täckjackan och vinterstövlarna.

Idag har jag bokat loppisbord på på Fyndis. Det är inte alls säkert att det blir någon vinst sedan bordsavgift och procent är betalade, men förhoppningsvis behöver någon annan sakerna t.ex en sprillans ny babybadbalja eller gardiner för 5 ynka kronor som var snygga när det begav sig. Babybadbaljan inköptes på Ikea för tvätt av mattor men visade sig vara för liten.

Bakdjävulen slog till i kväll vilket resulterade i en maffig morotskaka efter ett gammal recept som alltid lyckas.

4 ägg
4 dl strösocker
6 dl finrivna morötter
2 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
2 tsk kanel
4 dl vetemjöl
1 tsk vanillinsocker
2 dl rapsolja eller majsolja

Vispa ägg och socker pösigt.
Häll i oljan och morötterna.
Blanda ihop mjöl, bikarbonat, bakpulver, vanillinsocker och kanel och häll i.
Rör om alltihop och häll i smord och bröad form.
Grädda i 175 - 200 grader cirka 30 minuter.

När kakan kallnat ska den toppas en supergod glasyr.
Rör ihop:
60 gr margarin
3,5 dl florsocker
2 tsk vanillinsocker
1 ask naturell philadelfiaost

Min kaka fick ingen glasyr eftersom det inte fanns någon färskost i kylen, men den är alldeles för god ändå.

Dagen har också ett riktigt tråkigt inslag. Iza, älskad hund i min sons familj är allvarligt sjuk och utgången är nog given. Det är oerhört sorgligt att förlora en kär familjemedlem och ohyggligt svårt för den som ska ta beslutet. Som djurägare är det den värsta stunden. Jag lider med dem.