Tårtbak x 2

Den första tårtbotten blev för platt och den andra blev perfekt, och jag fattar inte att jag aldrig lär mig att använda beprövade tårtbottenrecept så att jag slipper göra två bottnar. Det här är i och för sig ett nytt recept, och med en fjärdedels utökning i andra försöket blev resultatet en perfekt hög botten.

Utökad tårtbotten
4 ägg
2 dl strösocker
Vispas riktigt pösigt
Blanda ihop följande och rör ner det försiktigt så att pöset inte försvinner:
1 dl potatismjöl
1 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Form 24 cm diameter. Gräddas i 175º ca 35 minuter.

I morgon ska den fyllas med jordgubbar och gräddig vaniljkräm samt dekoreras vackert innan jag åker iväg och grattar unge herrn som fyller nitton.

Bakning är bra terapi, man tänker så bra. Saker och ting faller på plats. Fast för en del saker finns ingen plats. Det är väl fel att benämna människor som saker, men människor som saknar humanitet är inte riktiga människor.