Långhelg!



Kan gott säga att det har varit en helt underbar helg, trots att vädret varit i blåsigaste laget för de aktiviteter jag hade planerat. Små blomplantor behöver lugn och sol för att få en bra start ute i det fria. Nåväl, de har i alla fall fått komma ut för de förde en väldigt tynande tillvaro i bodan där en gnagare kalasat, ja faktiskt snaggat flera lådor med småplantor. Trodde att de stora plantorna gick säkra, men icke. Idag när jag städade bodan hittade jag avbitna blomstjälkar lite varstans och tyvärr var det från en ny sort som har mörkt svartlila blommor.

Min kondis är i botten, egentligen är det precis som vanligt så här i början av sommaren. Nu gäller det att pina igång kroppen. Orka, orka är ett måste.

Vännen kommer i morgon och då ska vi börja montera ihop ett växthus som ligger och väntar på att ställas på sin plats. Jippi! Äntligen blir en dröm verklighet. Funderar på om jag ska odla i krukor eller snickra ihop odlingslådor. Tydligen är det "inne" med krukor. I och för sig kanske det inte spelar någon roll så länge växterna får ljus, vatten och näring.

Fick en idé idag om att göra en fin plattgång som kantas av typ något buskaktigt från altanen fram till växthuset. Enda problemet är grävandet. Är lite osäker på hur långt jag vågar pressa ryggen. Fast jag kan ju förstås ta det i små etapper.





Det allra roligaste denna helg är kalasen hos kära vänner. Först trevligt födelsedagskalas hos Lillemor med supergoda smörgåstårtor och sedan spanskinspirerat kalas hos Maria som bjöd på supergod Sangria, smått och gott, och en himmelsk dessert.




Samtalstemat för kvällen råkade bli döden och schismer som uppstår bland anhöriga som kanske har dåligt samvete för att de inte ställt upp som de borde ha gjort, eller för att det finns attraktiva tillgångar som får folk att bli besatta av girighet. Det kan bli väldigt spännande då folk visar sina sämsta sidor.
 Idag fick jag meddelande om att en av mina kusiner dog i lördags .... känns märkligt eftersom jag tror att jag nämnde henne i något sammanhang. Livet är förunderligt.