Kunde inte ha börjat sämre



Vi skulle vara klockan åtta på veterinärstation och jag vaknade tjugo i. Termometern visade på -26°C och motorvärmarsladden var inte satt i bilen. Stress och högsta växel gällde. Knäppte igen nyblusen ovanpå pyjamaströjan, stoppade in lilla Ida i buren och körde iväg med igenisad framruta. Rent kroppsligt var vi på plats i tid och jag fyllde i en blankett och sa hej då med dåligt samvete till lillpyret som inte visste att kastrering väntade.
Väl på jobbet övervägde jag att behålla luvan på huvudet för mitt nytvättade sovhår spretade åt alla håll, men med idog blötkamning lyckades jag få till en acceptabel arbetsfrisyr som fick duga. Bara jag, städ och chefen på jobbet denna vecka. I och för sig hade vi besök av en revisor men hon var av den sorten som bara ser siffror och drack inte ens kaffe. För övrigt värmde pyjamaströjan gott denna kyliga dag.

När min för tillfället halvtidstjänst var bortgjord var det dags att hämta lilla Ida som nyvaken stapplade ur buren som stod på en hög undersökningsbänk. Operationen hade gått bra och veterinären sa precis som jag gjorde när jag såg lilla kissen första gången:
Vilken fin kisse! Jag blev förälskad i henne direkt.

Jag är förvånad över att såret på hennes lilla renrakade mage är så långt, nästan en decimeter. Nu ligger hon alldeles intill mina fingrar vid tangentbordet och verkar må ganska bra trots operationen. Hon hade fått en långtidsverkande smärtstillande injektion så jag hoppas att hon inte har ont. För 23 år sedan gjorde jag nästan samma operation på grund av en stor muskelknut och vad jag minns så hade jag väldigt ont i ryggen efteråt. Ett långt ärr finns kvar som påminnelse.

Min stora kattpojke är så otroligt hänsynsfull mot lillfröken idag och håller ett vakande öga på hennes förehavanden. Han förstår nog mer än vad jag som människa ens anar.

Kylan biter sig envist kvar. Luftvärmepumpen orkar inte göra varmluft när temperatuen sjunker så här lågt. Elmätaren snurrar snabbt medan jag håller hårt i börsen och tillber högre makter om mildare väder.