Söndag

Här ligger min Emil och Ida och myser på mitt duntäcke. Ibland ligger de hopslingrade som Yin och Yang för att stunden därefter raca runt i huset så dammråttorna rullar runt mellan hörnen.




Här händer tråkiga och allvarliga saker. Igår morse upptäcktes inbrott hos två av mina grannar. Själv vaknade jag av att en dörr stängdes och förväntade mig att unge herrn skulle öppna köksdörren, men när det dröjde gick jag och tittade och fann ingen, bara lite snö på dörrmattan ... och tänt lyse i garaget. Inte vet jag, men någon kan ha varit in i mitt hus och kanske skrämts iväg av stora stygga vargens snarkningar. Ingenting verkar vara borta så jag ska låsa bättre om mig i fortsättningen. I och för sig finns det inget av värde att stjäla hos mig.

En av mina  grannar såg två herrar som steg ur en ljus äldre kombibil vid halvtiotiden på kvällen och som av gången att döma verkade påverkade. De ringde på och bankade hos de drabbade husen och när det inte öppnade ställde de en sopkvast mot ytterdörren. En av grannarna kom hem vid tolvsnåret och tog bort kvasten. De övriga två kom inte hem och då visste tjuvarna att det var fritt fram. Otäckt!

De senaste veckorna har jag lyssnat på spännande talböcker och fått lite bättre kläm på Sveriges historia. Den historia vi fick läsa i skolan var krigshistoria och det intresserade aldrig mig, men den här bokserien handlar om vanliga människors liv och leverne i en tid av krig. Betydligt mer intressant. Tänk om dagens skola skulle ha pedagogisk förmåga att servera skolans utbud i intressant förpackning. Egentligen ska det enligt lagar och förordningar göras på det sättet men ingen, varken politiker eller tjänstemän verkar anse sig behöva följa lagen.

Nu sitter en liten kisse redo att hoppa på mina skrivande fingrar så jag avslutar här.