Flottiga bockar

Måste erkänna att snön som sent omsider ligger i ett tunt täcke har gjort tillvaron både ljusare och vackrare. Idag investerade jag i en ny snöskyffel. En liten och lätt sak. 
När jag tittar ut genom fönstret ner mot grannen ser jag ett snöpudrat levande julkort med många olika ljusdekorationer, tomte och en lysande släde. Själv har jag en enda ynklig ljusslinga som inte vill hänga jämt och fint hur jag än bär mig åt. Kan kanske bero på att trädet har lite glest med grenar.

Idag har jag bakat kakor och anisbockar. De senare har jag inte bakat på många år eftersom jag är orolig för att cocosfettet ska börja brinna. Idag använde jag en stor termostatförsedd wokpanna med ett rejält lock, men trots det vågade jag inte skruva upp värmen tillräckligt så nu har jag minst 50 styck väldigt flottiga bockar i frysen. Jag vet ju att det ska vara hett så det nästan ryker för att inte bockarna ska hinna suga i sig så mycket fett. Nåja, de kan kanske fungera som nödproviant till småfåglarna. Min mamma bakade underbart goda anisbröd för att inte tala om alla kakor som jag älskade alldeles för mycket. I minnet står det ett ömsint skimmer runt min barndoms jular. Saknar.