Tredje advent



Nu är tomteriet alldeles nära och vi människor pyntar, bakar, städar och shoppar allt vad vi förmår. Idag sedan vännen åkte tillbaka till sina domäner i hotellköket rörde jag ihop en saffransdeg och bakade mandelmassefyllda längder plus en chokladrulltårta. Allt åkte i frysen på stört.
Julklapperiet är i princip klart. Skönt! Med åren känner jag mig allt mer konfliktfylld när det gäller julklappar och försöker tona ner köpandet. Skulle helst vilja ge bort enbart upplevelser som inte behöver kosta skjortan som till exempel klåddbakning i hyrd bagarstuga med halstrad strömming eller fläsk till lunch. En av min barndoms höjdpunkter.
Nyfallen julsnö har pudrat över allt det fula bruna, den gamla pappersjulbonaden uppsatt, julkorten är ivägskickade och en dansk julgran är inhandlad på Coop så nu är jag redo.