Strålande sensommardag



Är hur nöjd som helst med dagens väder. Det blev tidig morgon då vännen åkte iväg till Noliamässan där sonen hans behövde avlösning i bastu- och grillkåteförsäljningen. Jag somnade om en liten halvtimme och vaknade stressad och förrvirrad efter en otäck mardröm där jag befann mig i Luleå och middagsgäster anlände på överenskommet klockslag här hemma. Det var som vanligt många förvecklingar som komplicerade till det i drömmarnas land. Skönt i alla fall att det bara var en dröm. Funderar på vad drömmen betydde, eller rättare sagt vad känslan väckte för tankar hos mig. Kan kanske vara omedvetna tankar/känslor runt den förestående pensioneringen som spökar.

Gräsklippning stod på dagens program och nu är varenda gräsmillimeter på min tomt klippt. Har även städat lite bland buskar och i rabatter så nu verkar min "trädgård" vara värre välskött.
Katterna har legat blickstilla och spanat på ekorren som äter nötter i min bamsestora cembratall. På eftermiddagen verkade Ludenben ha fått nog av uppmärksamheten och tjattrade irriterat mot mina kopplade älsklingar, som dock inte lät sig förskräckas.

Det har varit en superfin sommar men mina svartavinbär befinner sig ändå i två mognadsstadier. Hälften är sprängfyllda kolsvarta stora bär och den andra hälften är fortfarande små till hälften gröna. Idag plockade jag in de färdiga och doftande vitaminbomberna. I morgon ska jag koka sylt eller kanske saft.

Kvällen blev inte riktigt enligt min planering eftersom jag råkade somna vid halvfemtiden och vaknade lagom till klockan åtta. Efter en rejäl kopp starkt kaffe blir det nu tevesoffan ett par timmar.