10 jobbdagar kvar

Idag kom jag på mig själv med att sitta och notera diverse episoder från mitt yrkesliv. Mitt första riktiga jobb som färdigutbildad kontorist hade jag redan 1966. Den första lönen kom rätt i tid och räckte precis till vigselringen.
Min första chef krävde att jag skulle ha kjol på jobbet, men jag gick med huvudet högt i min nya marinblå byxdress i strykfri crimplene. Snyggt insvängt snitt i åtsittande skepparkavaj och utsvängda ben i byxan. Ursnyggt.
Den här chefen var en kvinnocharmör som hade kartotek över kvinnor i sin skrivbordslåda. Jag såg det aldrig själv men det skvallrades friskt bland gubbarna i fikarummet. Jag hamnade inte i kartoteket. Avskydde honom faktiskt. Många år senare råkade vi träffas på en ombyggnadsfest på mitt dåvarande jobb och då minsann inbillade han sig att jag hade lust att bli en av kvinnnorna i kartoteket. Nä, han sa inte precis så, men jag visste ju så jag tog ett raskt beslut och spottade honom i ansiktet och lämnade honom mitt i en dans.

Idag har det varit urtrist väder med regn så det blev inga utejobb här hemma. Plockade istället fram hårfärgen jag köpte i Ullared och smorde in varenda hårtuss. Färgkrämen skulle verka i trettio minuter, men en vän råkade komma förbi så jag kokade kaffe och sedan glömde jag hålla koll på tiden så nu sitter jag här med sydländskt mörkhårig kalufs. Nåja, det mattas väl med tiden.

Nä, hej hopp nu gäller sängen.