Två bilar på gården

Det borde vara förbjudet att jobba sådana vackra höstdagar som det var idag. Efter jobbet hann jag tack och lov med en kopp kaffe ute i solen på altanen medan kissen mjauade mot fåglar som trippade retsamt nära och flög upp när han efter idogt smygande närmade sig.

Idag har unge herrn införskaffat en bil. Sin första och självklart är lyckan större än stor och bensintanken är halvfull ... än så länge ..... Hur som helst var jag inbjuden som bilkörningshandledare till ett provåk i Golfen som slickar vägen med vad det nu heter längst fram. Hur som helst är lyckan stor och trafikförsäkring tecknad.

I kväll har jag förberett mat till i morgon kväll då goda vänner kommer hit. Som vanligt satsar jag på nya rätter och hoppas att de ska vara så goda som de verkar i receptet. Varmrätten är däremot en gammal klassiker i det här huset. Matlagningen krävde vin i såsen så det passade bra att varva ner med ett glas i allsköns ensamhet. Ja, det blev nog faktiskt två. Och gott var det.

Fredag i morgon! Tra la la la

Igår kväll såg jag uppdrag granskning och upprördes över hur dementa människor låstes in på kvällen och blev lämnade ensamma över natten. Programmet visade och berättade om förnedringar som inte anstår ett modernt civiliserat samhälle. De glömde att berätta om hur rädda en del är för någon medboende som är aggresiv och som ibland kommer och lägger sig på dom när de ligger nedbäddade i sängen utan att kunna värja sig. Sådan är verkligheten och jag hoppas innerligt på en röd valseger.

Jag läste en bekants blogg som alltid bjuder på något för öga och tanke. I kväll var ämnet mobbning. Att barn blir utsatta och lärarna kallar det självvalt är ofattbart skrämmande. Alltså väljer lärarna att sluta sig till mobbarnas skara. Det här är ingen fantasi utan krass verklighet i en skola alldeles i närheten. Civilkurage efterlyses.