Valborgshelgen är över


Denna helg om någon, väl värd att hissa flaggan för, satte vädrets makter stopp för fladdrande blågula fanor. Självaste valborgsmäss var det regnuppehåll åtminstone medan vi besökte en brasa där lågorna stod höga och korveldarna värmde och glödde vackert. Mina små barnbarn var där och några av vännens släktingar likaså. De senare bjöd mig att smaka Sima, en finsk valborgsmässodryck som man gör själv av vatten, farinsocker, citron, jäst och russin och naturligtvis helt alkoholfri om man gör rätt.

Första maj blev det inget tågande, men däremot lyssnade vi på manlig körsång i gallerian på gränsen. Visserligen på finska, men vintern rasat kändes i alla fall välbekant. Vi inhandlade ett finskt valborgsmässobakverk som påminde lite om struvor, men istället för att fritera smeten på ett sturvjärn var degen ringlad som ett oredigt skatbo och sedan friterat. Gott med minimal sötma.

Regnet har i alla fall fört med sig att snösmältningen haft rätt så god fart trots minusgrader nattetid. Jag har gissat att älven ska gå den 7 maj kl. 13.36 så nu håller jag tummarna för ett ekonomiskt tillskott. Knopparna sväller i träd och buskar och nyper man lite försiktigt i vinbärsbuskens knopp doftar det underbart av svarta vinbär. Snart är sommaren här!

Veckan som gick bjöd på flera ekonomiska dilemman av den art jag verkligen hatar. Till att börja med avbokade jag ett besök hos ögonläkaren i Sunderbyn dit jag var kallad och sedan avbokade jag tandläkaren. Det är hemskt att inse, men jag har helt enkelt inte råd. Det sorgliga är att vi är alltför många i dagens Sverige som får göra omöjliga prioriteringar. Vissa roffar åt sig och andra utarmas, men det finns livsvärden som är långt mycket värdefullare än pengar och utan dessa, min familj och mina vänner, skulle inte livet vara värt att levas.

Idag var goda vänner på besök och sedan var jag och åt middag på kinarestaurangen med sonens familj. Därefter åkte vi hem till mig och drack kaffe och därtill glass med hjortron och chokladkolasås. Mums filibabba!
Mellan dessa aktiviteter hann jag med att skura altanräcket med alla besvärliga rundsvarvade stolpar. Jag var välklädd i regnställ så det gjorde ingenting att regnet föll så jag mådde bara gott av att vara ute i friska luften.

I morgon är det måndag .. igen ...