I planteringstagen


De små men välhärdade blomplanteliven är nu utplanterade så nu är det bara att hoppas att temperaturen håller sig på rätt sida om nollstrecket. Annars blir det dyrt. Denna sommar är planerad att bli en lågbudgetvariant med tanke på att både husmålning och nytt brotak är ett måste.

Det blev av olika anledningar väldigt lite sömn natten som gick och därför tog jag ut ledighet halva dagen. Det är tur att jag har en bra chef och ett jobb där det går att flexa.

Det är märkligt att jag som läser trädgårdstidningarna om och om igen och förlustar mig i olika typer av arrangemang inte har en endaste planteringsidé när jag väl står där med plantorna och lillspaden i handen. Det blir raka rader, eventullt lite sicksack och någon liten ansamling här och där. Dagens plantering stördes av alla perenner som stod i vägen, en del blir höga och andra brer ut sig så det gäller att kunna föreställa sig hur det kommer att bli, och den förmågan saknar jag. Tyvärr.

I morgon ska unge herrn få hjälpa mig att lyfta storkrukorna på plats och till dom måste jag köpa blomster. Det blir väl det traditionella med något högt gräslikt i mitten och petunior i trängsel runt kanten. Tyvärr klarade inte fjolårets stamfuchsior av vintern. Den ena skjuter från roten så om jag har tur kanske den förgyller sommaren hängandes i en ampel.