Pigga nattgäster


Det sover en liten älskling i min säng och en till i gästsängen intill. Kvällen smög sig lugnt och sakta på och jag trodde i min enfald att efter min egenhändigt hopknopade John Blund saga skulle de slumra så sött, men ack så jag bedrog mig. De små benen sprattlade i luften, de låtsadessnarka för att störa varandra och gosedjuren ramlade ideligen ur sängarna och jag som låtsades sova, fullt påklädd, höll på att få värmeslag under täcket. Strax efter 22.00 blev det helt plötsligt tyst och stilla och jag kunde smyga upp och ta hand om middagsdisken. Mina små älsklingar sover nu så sött!

Dagen har gått i lugnets tecken. Planeringen infattade bara en enda sak, nämligen en konsert i kyrkan som tre av mina kulturskolekollegor bjöd på, men i samma stund som jag frågade barnbarnen om de ville komma till mig så var konserten utsuddad ur mitt minne. Oroväckande att jag kunde glömma för jag ville verkligen lyssna på dem.

Det blev pizza till middag och så bakade vi en Budapesttårta med grädde och hallon som fyllning. Väldigt gott och enkelt. Egentligen hade jag tänkt plocka åkerbär från rabatten, men det var så blött så jag avstod.

Om man får tro vädergudarna så ska det bli riktigt högsommarväder under veckan och det är klart att jag vill tro på det om inte annat så för målandets skull. Bara det är torrt väder så blir jag nöjd.

Nu väntar en stund vid teven innan det är dags för sköna sängen. Ja, inte min egen för jag lånar nog största barnbarnets säng i rummet intill denna natt så sover vi alla gott och ostört.