Ljummen kväll



Blev glatt överraskad då jag gick ut med kissen i kväll. Värmen som slog emot påminde om semesterar vid medelhavet.  Termometern visade på +20° och då var klockan nästan elva.

Medelhavsvärme i all ära, fast konstigt nog tänkte jag på skoskav och drog mig till minnes fuktiga svullna barfotafötter i alldeles för trånga pums. Cerisrosa sprillans nya pums med alldeles för höga klackar. Det var i Italien där kvinnor, ung som gammal, går omkring i små smala pums.

Jag har varit lite trött idag och ändå är inte mina nattgäster några jobbiga barn, tvärtom är de riktigt snälla och trevliga små människor som vet hur man ska få farmor på riktigt gott humör. Vi tycker om dig, sa lillkillen spontant och tittade upp från teckningen där han hade ritat en stor båt med kulsprutor som enligt honom sköt godisklubbor och en jättestor chokladkaka till mig. Storasyster som trädde ett färggrant halsband höll med.

Det är en otrolig lycka att ha barnbarn som bor i närheten så att man kan umgås precis när man vill. För de som har barnbarn långt borta inbillar jag mig att Skype och Msn borde vara en bra uppfinning så att man kan se och prata med varandra och kanske till och med läsa en bok för sitt barnbarn via cyberrymden. Fast det är klart man kan inte ha dom i sin famn, kramas på riktigt och känna doften och de mjuka kinderna mot sin.

Nu väntar en renbäddad säng.