Årets första dag

Stora snöflingor dansar i luften utanför mitt fönster. Jag och kissen har varit ute en stund och tankat lite dagsljus. Julgranen framför altandörren står på sista versen. När jag har skrivit det här inlägget klart ska den kläs av och ställas som skydd vid fågelbordet. Jag har bråttom att ta fram julsakerna och lika bråttom att plocka bort dom. Jag tycker redan att mörkret har fått ge vika för ljusets återkomst. Nu är vi på rätt sida.

Kissen ligger bredvid mig, spinner och trampar i fårskinnet jag sitter på. Barnbarnen tar det lugnt och vännen har åkt och gratta sin gamla mor som fyller jämt. Min obesiktade bil står i garaget på upptining så jag får väl ta och passa på att städa den också. Nu har jag i alla fall bokat en besiktningstid här i Kalix redan på måndag.

Gårkvällen var lugn förutom att jag hade ett flertal taxiutryckningar. Vid tolvslaget åkte vid ner till strandängarna och tittade på fyrverkerier. Vackert, men samtidigt känns det hemskt att smutsa ner miljön med så mycket kemikalier.