Prestationsångest mm

Vaknade kvart i elva efter en hyfsat skön natt trots att de kortspelande ungdomarna var här till framåt sexsnåret. Termometern visade på minus tjugo och röken från grannarnas skorstenar låg i 90° vinkel med hjälp av en isig nordanvind. Däremot var det glädjande ljust mitt på dagen.

Goda morgonkaffet som jag fick i julklapp av min bror gav en kick som räckte till att diska och röja upp i köket. Därefter blev det inköp av ingredienser till aftonens knytkalasmat hos en kompis. Vi ska leka julklappsleken så jag har även inhandlat tre styck julklappar. Vi får väl se om jag kommer hem med rivsår framåt midnatt. Den här leken kan lätt spåra ur om habegäret får fritt spelrum. Ska hur som helst bli kul med tjejträff, god mat och många skratt.

Om jag är urdåligt på något så är det att bjuda hem vänner. Förstår inte varför. Jo, på ett sätt förstår jag för det är nämligen så att jag har sådan prestationsångest för att maten inte ska bli bra nog. Läste i en bekants blogg att hon bestämt sig för att minst en gång per månad bjuda hem någon/några. Det tipset tål att funderas på för min del. Fast det måste så klart bli handling också. Herregud, livet går inte i repris och det är tagning hela tiden.

Vännen har åkt och hälsat på sina barn och barnbarn och mina barnbarn mojsar och nojsar i sina rum. Nu återstår att söka fram några helgkläder och fixa till frisyren som fick torka fritt efter gårkvällens bastubad.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nyss hemkommen från en jättetrevlig kväll med massor av god knytismat och vin i roliga människors sällskap. Och jag åt naturligtvis för mycket av desserterna så det var bara att låta det komma upp igen innan det var dags för lagindelning och spel, men dessförinnan lekte vi julklappsleken. Superkul!

Nu packas det i mitt hus och äldsta barnbarnet drar iväg mot studieorten. Känns alltid att hon stannar för kort. Hoppas att det är bra körväder i morgon.