Bygglovs- och mobbningsfunderingar

Detta var månadens längsta arbetsdag och jag känner mig ordentligt trött. Har legat framför teven och tittat på Bygglov. Har lust att kontakta teve och höra om de är intresserade av mina renoveringsobjekt. Funderar på om man får betala kalaset själv eller om tevekanalen står för kalaset.

Innan Bygglov såg jag ett annat program om en ung kvinna som blivit mobbad hela sin skolgång för att hon upplevdes annorlunda. Jag har lätt för att bli uppfylld av saker som engagerar. Just nu är det ett mobbningsfall på en skola i närheten där skolan inte skyr några som helst medel för att lägga skulden på det lilla mobbade barnet. Det är märkligt så blinda vuxna kan bli för sådant som de inte vill se, förmodligen på grund av att det innebär merjobb och obehagligheter för dem själva. Och sedan när de upptäcker att de inte gjort vad de enligt lagen skulle ha gjort blir det än värre.
När föräldern i detta fall bad läraren att ta kontakt med mobbarens föräldrar efter en incident svarade läraren att det är stort steg att ta ....

Det förakt jag har haft för skolan från mitt eget första skolår får hela tiden näring. På den tiden var lärarna kanske de största mobbarna, men även då hade mobbarna lärarnas tillåtelse att plåga sina offer. Oftast var offren de mest utsatta längst ner på samhällsstegen.

Numera finns det en tillsynsmyndighet, BEO, just för barn som blir utsatta för kränkande behandling och efter vad jag förstår så har även lagen skrärpts så att det är noll tolerans som gäller.

Jag önskar att alla föräldrar som har mobbade barn fyller i en anmälan till Skolinspektionen för att markera allvaret och varje skolans ansvar att kraftfullt ta tag i de som mobbar.

Om vi någonsin ska få slut på främlingsfientlighet och annan ondska mot våra medmänniskor måste vi lära barnen att respektera olikhet och att se olikheter som något som berikar även om det ibland är besvärligt och svårt att förstå.

Att vi inte får stopp på mobbningen handlar i grunden om brist på civilkurage hos oss vuxna. Att vi inte tydligt vågar ta ställning mot mobbning. Så länge detta fortsätter kommer barn varje dag att utsättas för kränkningar.

Att behandla andra som man själv vill bli behandlad är något att pränta in i var och en så det sitter där som en eldskrift som flammar till när man är på väg att göra något väldigt dumt.