Höstsöndagstankar

Det har varit en fin höstdag som gått i lugnets tecken. Åkte en sväng till hemgården och hälsade på min yngste bror. Åt lite hallon direkt ur buskarna och plockade med mig en liten påse röda vinbär. Välgörande medicin mot tråkiga tankar som jag inte orkar tänka just nu.

I kväll är temperaturen oroväckande nära nollstrecket och tomaterna har fått flytta in i garaget. Även om hösten är vacker tycker jag att den är sorglig och det känns att kroppen förbereder sig för vinteröverlevnad. Tätningslister byts, värmeljus placeras ut, täta gardiner hängs upp och elbesparingsåtgärder hör till det dagliga tänket.
Betydligt trevligare är att det att jag helt plötsligt lägger märke till ord och meningar som känns viktiga. Jag vet vad det förebådar. Min skrivarlåga har brunnit sparsamt sista året, och det är med viss sorg måste jag medge. Kanske är det nu tid för att hamna i ett magiskt skrivartillstånd eller flow som det numera kallas. Jag hoppas det. Även om mina texter inte är några litteraturpristagartexter så är de viktiga för mig själv, åtminstone i den stund handens fingrar via armen har direktkontakt med hjärnan.

Ett annat ljus finns också i höstmörkertunneln och det innebär en resa till huvudstaden i goda vänners sällskap, musikal, god mat, shopping och massor av skratt i dagarna fyra. Längtar!