Längre semester önskas

Idag har jag känt mig kluven och inte fått så mycket gjort förrän sent i eftermiddag då jag skottade igen mina rotutgrävningar samt målade klart fönster. Vindskivan blev också målad förutom högst upp vid nocken, eftersom jag vill ha någon som vaktar stegen vid höghöjdsarbetet.  Jag är inte höjdrädd men stegen är lite väl kort så det blir snålt med lutning mot väggen. Har inte tid att ramla ner och bryta lårben och armar.

Kluvenheten beror på att semestern onekligen går mot sitt slut och det känns både vemodigt, sorgligt och frustrerande för jag har så många projekt på G som är viktigare än något annat. I alla fall just nu.

För övrigt har det varit en lugn dag, med många intryck. Dofter, smaker och färger. Åkerbären som tjänstgör som marktäckare i rabatten avnjöts andäktigt. Jag blev varm av lycka bara av att se de underbart lysande ringblommorna framför altanen. I tankarna har jag gjutit roliga och vackra cementplattor till gången mot lilla dammen som än så länge bara finns i min hjärna. Om jag är begåvad med något så är det förmågan att dagdrömma, och jag tycker väl att så länge ingen mår dåligt av det så är det en stor tillgång att för en stund kunna fly den krassa verkligheten.

Nu väntar en rostad fralla med god vällagrad holländsk ost, men först en stunds bilfärd för att hämta hem unge herrn som precis ringde.