Söndag


Kissen väckte mig redan vid sju och talade högt och tydligt om att han ville ut till sol och fågelkvitter. Min kropp ville slumra mer, men lydig som jag är så tog det inte många minuter innan jag hade dragit lite kläder ovanpå pyjamasen och var redo för morgonpromenad. Det var en glad kisse som angav färdriktningen. Svansen viftade och jag njöt av stillheten, solen och fågelkvittret. Vilken lycka det är att leva just nu och just här. Våren är en underbar tid. Livet återvänder. När jag tänker på vintern så känns det som om jag bara överlever. Inte mer. Egentligen hemskt eftersom det är vinter så stor del av livet.

Efter några koppar kaffe räfsade jag de torra snöfria kanterna på tomten. Hips vips hade jag planterat om sommarplantorna och petat ner lite fler frön. Därefter åkte bilsläpet ut och fylldes med allehanda skräp som ska till tippen förhoppningsvis i morgon. Summa summarum har det blivit en hel del gjort idag. Däremot orkade jag inte laga middag så det blev Frasses. Har lite dåligt samvete för den sakens skull. Inte för min egen del, men för unge herrns del som har en sån uslig mormor som inte orkar fixa en rejäl söndagsmiddag utan bjuder på en onyttig hamburgare istället.

Efter en välbehövlig dusch sträckte jag ut mig på sängen i eftermiddagssolens sken och somnade gott med blött hår som nu är helt omöjligt att kröka till en vettig frisyr. Men skönt var det.