Eu-valet och framtidskapitalet


Kom hem efter en rätt så hektisk dag med siktet inställt på utejobb, men efter att ha rengjort och monterat ihop fontänen gav jag upp. Solen gick i moln, vinden var kall och vattnet iskallt. Greppade istället dammsugaren och tog ett snabbt race efter de värsta råttorna.


Mitt arma knä värker infernaliskt. Jag stretchar och grejar och kanske lättar det för en kort stund. Jag vet inte om det är idé att gå till doktorn. Behöver inte fler värkmedicinburkar. Det är väl det man får och inte går värken över med det mer än en kort stund.

I går fick jag hjälp att reda ut det här med valet till EU. Genom att sortera bort alla otänkbara partier så utkristalliserade sig till slut ett parti och en tänkbar kandidat. Fast egentligen så vet jag inte tillräckligt och det värsta av allt är att jag är nästan totalt ointresserad. Det borde man ju inte vara, fast på något sätt har hopplöshetskänslan tagit över i min värld när det gäller politik. Ingenting är heligt längre för politiker. Hur ska man kunna tro att någon vill komma och bosätta sig i ett samhälle som mitt där man drar in på resurser till barnen som behöver mest stöd och i princip bara har förvaring av gamla människor. Jag bävar för att bli gammal och behövande. Jag vill dö lycklig med jordiga stövlar på fötterna. För mig är den herdersuppgift för ett samhälle att ta hand om gamla på ett humant sätt.


Det är så jävla sjukt att tjänstemän och politiker inte fattar att vi måste se till att våra ungdomar får chans till grundförutsättningar för att utbilda sig till ett yrke för vi har inte och kommer inte heller att få arbetstillfällen för alla dom som förblir outbildade. Alltså kommer många att belasta socialtjänsten i FRAMTIDEN. Det är den present vi ger våra barn och barnbarn. Det blir en tung ekonomisk börda för dom. Nä, precis som naturfolken tänker om jorden att vi lånar den av våra barn och kommande generationer så borde vi tänka om människokapitalet och se till att alla har en grund att stå på så att de kan försörja sig själva. Och för många barn krävs många insatser för att få den grunden men det lönar sig på sikt på alla sätt och vis. Vi borde protestera högjutt mot alla okloka beslut för det är ju våra pengar det handlar om. Fan va lata och oengagerade vi är.

Nu har jag ätit en sen och onyttig middag. Plättar och jordgubbssylt. Mr x med kompis åt av hjärtans lust och nu doftar hela huset stekos. Ska lägga mig framför teven och smälta maten.