Borde fira




Det första jag gjorde i morse var att titta ut och se om grannen hissat flaggan, men icke.  Det tog några timmar men sedan vajade den fint i vinden utanför mitt köksfönster. För en stund sedan kom en rejäl hagelskur och då blev jag glad att mina sommar plantor inte är ute i rabatterna. Hämtade hem mr x klockan ett i natt och då var det nollgradigt ute. Säkert blev det kallare på sina ställen.

Jag älskar mitt land. Så klart jag gör, men den forna stoltheten har naggats i kanten. Så mycket av välfärden har raserats och jag skäms över hur vi förvarar våra åldringar och att personalen som försöker ta hand om dem inte ges bättre utbildning och arbetsvillkor. För mig är det fullständigt otänkbart med ett arbetsschema med delade turer och jobb varannan helg. Det ger mig en otäck känsla av att kvinnors liv och fritid inte anses värdefull. De här arbetsvillkoren skulle aldrig förekomma i ett mansdominerat jobb. Jo, men i så fall skulle de ha skyhög ersättning, men det har minsann inte personalen i äldreomsorgen.

Skolan har vi också lyckats rasera på bekostnad av de barn som behöver den mest.
♥ berättade att i Holland, där han befinner sig just nu, möter lärarna sina elever redan i entrén på morgnarna. De ger sig tid att prata några ord med alla barn och föräldrar. Där finns en värme som vi kanske bara har kvar i någon enstaka småskola här hos oss. Men våra politiker ska ju ha bort lokalerna för de kostar för mycket. I stället trycker vi in fler och fler barn i stora skolor för att det blir billigare. Varken lärare eller elever mår gott av det. Inte konstigt att våran kommun ligger näst längst ner på listan när det gäller uppnådda skolresultat.
Jag blir så upprörd när jag tänker på hur skolan misshandlar barn utan att behöva ta ansvar för följderna. Och värst av allt är att ingen av de berörda verkar inse det. Ibland får jag för mig att beslutsfattarna i den här kommunen inte förstår att nationella måldokument och skollagar gäller även här. Vi lever i en konstig värld.
När jag själv gick i skolan såg jag orättvisorna och bristerna med ett barns ögon och ett hat började spira inom mig. Idag ser jag fortfarande samma saker men i ett vidare perspektiv och hatet och tyvärr även misströstan är stor.

Är jag då bara en negtiv gnällspik. Nä, så klart ser jag bra saker också. Vi får ju plocka bär var vi vill. Men då är det ju det där med alla jäkla björnar som lufsar omkring på bärmarkerna. Vi har kollektivtrafik och galleria, men det känns helt oviktigt i jämförelse med äldreomsorg och skola. Vissa saker är hedersuppdrag och dom har då den här kommunen helt missat.

Nu ska jag gå och bada bastu, njuta av govärmen med doftljus som enda ljuskälla. Skönt!

Ha det gott alla kära vänner!