Resan till födelsebyn

Här sitter vi på bagarstubron

I morse åkte syrran och jag som planerat och besökte våra kära kusiner som tacksamt nog har övertagit våra föräldrars hemgård. Det fanns en tid då det bara kändes tragiskt att se förfallet som skett för varje gång vi var dit, men nu blåser det andra vindar. De har rödfärgat, röjt och fixat så nu är det bara roligt att åka dit och återuppleva atmosfären och prata glada minnen. De bor alla söderöver och det är verkligen jätteroligt att träffas.

Vi åkte iväg klockan tio och missade precis en jordbävning som skrämde upp foket här i trakten. I bilen märktes ingenting.

Efter kusinbesöket åkte vi till mormor och morfars grav och tittade även in i den pyttelilla kyrkan som jag upplevde som otroligt stor när jag som barn fick följa dit med våran djupt religiösa mormor.

På hemvägen styrde vi kosan till Brännvalls kafé där vi åt mumsig laxpaj och och gofika. Marängtårta med lemon curd, grädde och hallon. Mums! Sedan blev det ett sista stopp i smultronsnåren på våran hemgård. Mums!

Det blev en lång dag och kissen verkade glad att få hem mig igen. Nu har han fått vara ute en stund och nosa runt på tomten och jag har vattnat mina blomster. Det  har varit en riktigt bra dag och kväll.