Marknadsdag



Trodde först att jag sovit bort hela förmiddagen men upptäckte tack och lov att klockan bara var halv sju. Det blev kaffe och kuriren (gratiserbjudande en månad) på bron i solskenet. Tog det sedan piano och gjorde mig i ordning för att åka till Bränna på marknad. Hoppades att träffa gamla ungdomsbekanta och kanske någon släkting. Släkten lyste med sin frånvaro och det är inte konstigt alls för de flesta som bodde i Överkalix har lämnat jordelivet. Däremot träffade jag arbetskompisarna Lillemor med maken Tore som sålde smycken samt Maria med vännen Anna-Karin som jag var och åt Thaimat med. Köpte endast en godisstrut och jordnötter. Största behållningen som värmde ända ner i hjärteroten var dock att höra min barndoms dialekt.
Väl hemma igen fick jag en sockerdipp och blev alldeles orkeslös. Duschade, drack juice och vilade sedan en stund så att kroppen kom i balans igen.
Tacopajen jag gjorde igår smakade betydligt bättre idag. Och det är tur för nu har jag nog tio portionsbitar i frysen och mr x har deklarerat att han minsann inte gillar pajer så jag lär få äta upp dom själv. Här kommer receptet ifall någon är sugen. Om jag gör den igen så ska jag testa med en annan pajbotten som är lite krispigare. Har någon ett bra recept?

Krämig och supergod är denna paj som räcker till minst 10 personer.

Himmelsk tacopaj i långpanna
Deg:
200g margarin
15-16dl vetemjöl
6 dl mjölk
8 tsk bakpulver

Behöver ej förgräddas eller stå i kyl innan.
Rör ihop och platta ut med fingrarna i en stor långpanna och upp mot kanterna.

Fyllning:
1kg köttfärs
2 påsar taco kryddmix orginal
2 förp. krossade tomater
1-2 st stor gul lök tärnad

Fräs köttfärsen och tillsätt kryddorna.
Tillsätt sedan krossade tomaterna samt den finhackade löken och låt puttra en stund.
Häll köttfärsröran i långpannan på degen.

Sås:
5 dl creme fraiche
8 msk majonäs
2-3 st  pressade vitlöksklyftor

Blandas och breds över köttfärsröran.

Topping:
Skiva 5 tomater och bred ut över pajen.
Strö på rikligt med ost och grädda mitt i ugnen i ca 25-30 minuter i 200grader.

Serveras med en god sallad. Gärna med strimlad rödlök i.

Smaklig måltid!