Betyg och lite annat svammel



Det känns nästan förvånande att jag tar mig och upp och iväg till jobbet. Låg och lyssnade på cd-boken "Inte ens det förflutna" till efter klockan 02.00. Till och med mr x tog sig upp utan att mitt adrenalin behövde pumpa på högvarv.
 
Det var egentligen lika kallt idag som igår, men jag kände att mildare luft var på väg. Just i skrivande stund är det bara -3°C. Det blev alltså ingen päls idag. Känner på mig att den är för trång i ärmarna av någon konstig anledning. Jag som tyckte att faster var en väldigt stor kvinna. Då var jag var ung och smal. Nu är jag större än vad hon någonsin var. Det trodde jag inte var möjligt.

Förmiddagen rullade på som vanligt. På eftermiddagen var jag på ett möte på gymnasiet. Faktiskt känner jag mig förvånad över att de lyckats strukturera skolsituationen betydligt mycket mer än jag någonsin vågade hoppas. Mycket positivt. Nu är det bara att hoppas att det ska fungera bra.
Skolans ledare och lärare har mycket att lära innan alla barn får den skolsituation de enligt lag har rätt till. Vad enkelt det skulle vara om alla var lika. Det är ju så det funkar idag. De som inte hänger med får hamna på efterkälken och får skadad självbild. Jag är dålig. Det fick jag erfara redan i första klass när min högt älskade fröken gav mig B? i sång. Alltså med tvekan godkänd. Jag som tycket det var så kul att sjunga. Följande skolår mimade jag mig tappert genom musiklektionerna. Fast i årskurs nio blev jag inröstad i luciatåget och då fick vi en riktig musikfröken. I mitt slutbetyg har jag AB, vilket innebär med beröm godkänd. Så kul det var. Och som jag sjöng! Det var så häftigt att kunna läsa sig till om man skulle sjunga starkt eller svagt. "Gläns över sjö och strand" är fortfarande mitt paradnummer. Fast numera ber mr x mig vara tyst. Han uppskattar inte min sångförmåga.

Betygskalan på min tid:
A = Berömlig
a = Med utmärk beröm godkänd
AB = Med beröm godkänd
Ba=  Icke utan beröm godkänd
B = Godkänd
BC = Icke fullt godkänd
C = Otillräcklig

Det varken jag eller någon annan elev kände till var att en viss procent i klassen skulle ha de olika betygen. Som kvinnokön fick jag säkert ett sämre betyg om det stod och vägde mellan mig och en pojke. Kanske kände jag på mig den orättvisa fördelningen för jag har alltid hatat skolan. HATAT!  Jag fick faktiskt ganska bra avgångsbetyg på grund av att min killes föräldrar umgicks i lärarkretsen →→ positv uppmärsamhet → → min motivation ökade markant → → jag fick stipendium för flit och framsteg i studier.

I kväll har jag varit och simmat med bland annat Maria. Jag är så glad över mina vänner. Både ♥ och alla andra vänner. Vad fattigt livet vore utan dem. Det var jättehärligt i badet. Bara levande ljus runt bassängen och musik i högtalarna. Därefter sjönk jag ner i varma bubbelpolen.

Nu väntar en natt skön sömn.