Städdag

Det blev en kort natt på grund av att mr x tycker att det är så roligt att vara ute på natten..... idag är det dock inte lika kul eftersom det blir represalier när man inte håller sig till reglerna. Det är så trist att hålla på och stångas med tonåringar. Jag verkligen avskyr det.

Har gått i pyjamas nästan hela dagen. Känner mig trött och lite arg fortfarande. De små barnbarnen var hit en stund mitt på dagen och byggde katthinder. De är nyfiket rädda för våran kisse och kissen han håller sig alldeles nära och klev villigt på deras hinderbana. De hade så roligt och när de åkte iväg satt kissen och tittade längtansfullt i fönstret efter dem.
På eftermiddagen drog jag runt dammsugaren och sedan vaskade jag golven på nedervåningen. Pust!
Ska försöka ta mig för att stryka min enda påskduk och ta fram lite kycklingar.

Den här årstiden tänker jag alltid på kycklingarna pappa hade i hönseriet när jag var barn. Jag minns fortfarande hur roligt det var när han visade den första kycklingen som höll på att hacka sig ut ur ägget i den varma äggkläckningsmaskinen. Den såg ut som en rad garderober med massor av hyllor i. Hyllorna var fulla av ägg och det var viktigt att det var rätt temperatur och fuktighet i maskinen. Efter den första kycklingen så kom de på löpande band. Till sist var alla hyllor fulla av små guldgula bollar som pep efter mat. Säkert tusen kycklingar, kanske fler. Syrran och jag fick hålla i varsin dunboll. Man kände hur lilla hjärtat pickade. De flyttades till ett annat rum med värmelampor, mat och vatten och sedan växte de i rasande fart och var inte lika intressanta längre för oss barn. Eftersom det handlade om äggproduktion så hade tuppkycklingarn en kort framtid. Det tyckte vi barn var sorgligt.

Nu är jag nyduschad, sovit en stund och sugen på att åka iväg på en liten rant. Det är så skönt att vara ledig och äga sin egen tid.