En lååång dag



Det är länge sedan jag gjorde det jag gjort i kväll, nämligen finstyckat och paketerat älgkött. En av min tre småbröder har varit ute i älgskogen och fått dela bytet med jaktlaget. Jägaren bor i huvudstaden så min son tar hand om köttet tills han kommer upp hit igen. Det var bland annat fina stekbitar och flera kilo köttfärs och några småbitar soppkött. Min finputs blev inte helt perfekt på grund av slö kniv.

För 30 år sedan då jag hade småbarn köpte vi en halv gris, kalv eller ren tillsammans med kompisar och delade rättvist. Det var ekonomiskt. På den tiden hade jag ett styckningsschema på insidan av skafferidörren. Lite bondmoratakter har jag fått i mina gener. Det blev väl lite si och så med tolkningen, men jag minns att soppköttet hade en tendens att bli långliggare i frysen.

Min högsta dröm som barn förutom att bli balettdansös var att bli bonde. Ha röd stuga, lamm och flaggstång. Det sistnämnda var mycket viktigt. Jag gillar fortfarande flaggstänger. Kanske därför jag alltid fallit för långa män. I drömmen fanns en man men han var nog bakom den röda stugan för jag kan inte påminna mig att jag har någon bild av honom.


För övrigt har det varit en jobbig och lång dag eftersom vi hade personalmöte på eftermiddagen. För ovanlighetens skull var det ett riktigt roligt möte med många glada skratt och skoj. I morgon måste jag vara på jobbet vid halv åtta. Bara jag vaknar i tid ... ska möta upp en teatergrupp som ska spela för småbarn.